tisdag 26 oktober 2010

Jägartårta


Igår gjorde jag den här Jägartårtan som skulle serveras på en överraskningsmiddag för en nybliven 60-åring.
Åsa som beställde tårtan till sin svärfar tyckte jättemycket om den här tårtan som jag gjorde till Snellmans julfest för snart ett år sedan.
Hennes svärfars största intressen är skog och jakt så en liknande tårta passade ju utmärkt.


Herr Snellman hade ju en kantarellkorg på sin tårta men nu bytte jag ut den mot ett gevär och kläderna blev gröna för att passa en jägare. Sedan brukar ju jägare ha något rött på sig för att synas bättre i skogen och efter att ha kollat med min syster som är mera insatt i älgjakt än jag fick jag bekräftat att dom brukar kunna ha ett rött band på mössan, så det fick det bli.
Hon tipsade också om att man brukar få en grankvist instucken innanför bandet när man skjutit en älg och eftersom jag tycker om små detaljer så blev de såklart en liten grankvist också.


Även om vi redan fått den första snön så valde jag att göra tårtan riktigt höstig med massor av löv i olika färger och lite olika sorters svampar.
Det är ju så mycket mysigare så tycker jag.

Ljusa bottnar

Jordgubbsmousse
Vaniljmousse

Täckt i hemgjord sp
Dekorationer i mmf

Tårtbricka från Siluett of Sweden


12 kommentarer:

  1. Wow så fin den är, och vilka härliga detaljer du har på den! Gillar glasögonen, har själv försökt mig på det en gång, men utan vidare resultat...

    SvaraRadera
  2. Tårtan är riktigt läcker! Gillar dina detaljer mycket, även denna gång ;-) Tycker att det är riktigt snyggt att siffrorna är placerade i nederkant!

    SvaraRadera
  3. Gillar din tårta, kan nästan tänka mig att gubben ser precis likadan ut!

    SvaraRadera
  4. Jättefin! Härliga detaljer på tårtan, den blev så färggrann och glad av dem. Och gubben är väldigt skickligt gjord. :-)

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig tårta! Jag får riktiga höstkänslor av att titta på den :) Imponerande detaljarbete som vanligt!

    SvaraRadera
  6. Vilken härligt höstig tårta. Fattar inte hur du fått till glasögonen bara...

    SvaraRadera
  7. Superfin tårta. Gillar också alla uttänkta och fina detaljer :)

    SvaraRadera
  8. Du är verkligen duktig på det du gör!! :) Elden var riktigt frän, antar att den är spritsad? :) Väldigt fin iaf!

    SvaraRadera
  9. Jättefin tårta! Alla detaljer är verkligen superhäftiga!

    SvaraRadera
  10. Tusen tack ännu en gång för alla söta kommentarer! :-) Kul att ni tyckte om tårtan! :-)

    SvaraRadera