onsdag 4 maj 2011

Munkar

Förra helgen firade vi ju första maj och såklart bakade jag munkar i stora lass.
Jag använde samma recept som till munkarna jag bakade ifjol men i år blev det inte vitchokladdoppade munkar eftersom lilltösen önskade sig munkar med rosa glasyr och strössel.

Jag föredrar gamla hederliga sockermunkar så en del av munkarna rullade vi i extra fint strösocker.
Sedan drack vi som vanligt lite hemgjord mjöd till munkarna, även om ett glas kall mjölk är mycket godare, men en gång om året måste man ju dricka mjöd. :-)

9 kommentarer:

  1. Munkar är ju så gott. Har aldrig gjort det själv men antar att de är godare än de man köper. :-)

    SvaraRadera
  2. Så gott, har aldrig gjort det själv, måste verkligen testa att göra det

    SvaraRadera
  3. Har ni aldrig testat rekommenderar jag varmt att ni provar på. Det finns få saker som slår varma munkar med ett glas kallt mjölk. :-) Friteringen kan ju vara lite skrämmande men håller man koll på temperaturen så är det ingen fara.

    SvaraRadera
  4. jag älskar munkar!! har provat och tycker det blev supergott, dina blev fantastiskt fina!! :)
    Mjöd, jag blev jätteförvånad och trodde du skrivit fel först, ha ha! Underbart, men varför måste man dricka det en gång om året? Är det gott? :D Nu är jag jättenyfiken :-D

    SvaraRadera
  5. Munkar är så gott och hör till Valborg, precis som med mjöden :)

    SvaraRadera
  6. Pernilla!
    Mjöden är av den finländska sorten som passar både vuxna och barn. :-) Här är det tradition att göra munkar och mjöd till första maj. Recept finns här om du vill testa. http://www.tasteline.com/recept/Finsk_Sima_till_Valborg__ska_ej_forvaxlas_med_mjod__2

    SvaraRadera
  7. Gjorde munkar för första gången nu på vappen och använde ditt recept. Och så gott det blev :)

    SvaraRadera
  8. Ja, och så undrar jag när du doppar dem i choklad, smälter du bara chokladen eller blandar du i något också?

    SvaraRadera
  9. Anette! Vilken tur att du tyckte om munkarna! :-) Jag har nog bara smält chokladen och doppat munkarna i den.

    SvaraRadera