tisdag 10 maj 2011

Recept på Citronmoussetårta med hallonfyllning


Citronmoussetårta med hallonfyllning
12 Bitar

CHOKLADBOTTEN
170 gram rumsvarmt smör
1 ½ dl strösocker
3 ägg
170 gram mörk choklad till exempel Valrhona Araguani 72 procent
1 dl vetemjöl

HALLONKOMPOTT
2 ½ gelatinblad
300 gram hallon
2 msk färskpressad citronsaft
1 ½ dl strösocker

CITRONMOUSSE
4 citroner
9 dl vispgrädde
6 gelatinblad
7 äggulor
3 ½ dl strösocker
1 ¼ dl vatten 900 gram kesella

GARNERING
färska bär, till exempel blåbär


Hallonkompott:
Blötlägg gelatinbladen tillhallonkompotten i kallt vatten.
Koka bär, citron ochsocker på låg värme i cirka tio minuter.
Lyft uppgelatinbladen utan att krama ur dem och rör ner dem i den varma kompotten.
Häll kompotten i en form med löstagbar kant, cirka 20 centimeter i diameter, och ställ in i frysen i minst två timmar.

Chokladbotten:
Vispa smör och socker lätt och luftigt cirka fem minuter.
Tillsätt äggen ett i taget under fortsatt vispning.
Smält chokladen över vattenbad eller på låg effekt i mikron.
Vänd försiktigt ner chokladen och mjölet i äggsmeten, häll smeten i smord form med löstagbar kant, cirka 24 centimeter i diameter,och grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader cirka trettio minuter.
Låt bottnen sitta kvar i formen, men skär loss den runtom och klä därefter gärna kanten med overheadplastfilm (så blir det lättare att lossa kanten sedan när moussen är fryst).

Citronmousse:
Tvätta citronerna, finriv skalet och pressa ur saften.
Vispa grädden lätt.
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten.
Vispa äggulorna till ett lätt skum.
Koka socker ochvatten till 122 grader. Häll den kokande sockerlagen över äggulorna under vispning, fortsättvispa tills skummet svalnat till rumstemperatur.
Lyft upp gelatinbladen utan att krama ur dem och smält dem på låg effekt i mikron med en halv deciliter citronsaft.
Rör kesella och den resterande citronsaften till en slät smet. Vänd försiktigt ihop alla ingredienserna till en lätt och luftig mousse.

Lägg den frysta hallonkompotten på mitten av bottnen, häll på moussen, stryk slätt och ställ i frysen i minst två timmar.
Ta fram tårtan, lossa kanten och låt tina i kylen minst två timmar före servering.
Dekorera vackert med bär och frukter.

Receptet kommer ur boken Tårtor och bakelser från En liten smula av Therese Baalack.


Det här är orginalreceptet men citronmoussen blev det alldeles för mycket av så det skulle bra ha räckt med halva receptet.
Dessutom hade jag den och tina i kylen ca 6 timmar och den var ännu frusen i mitten. Om det sedan berodde på att marängen isolerade kylan inne i tårtan vet jag inte men tårtan är i alla fall mycket godare när den är helt upptinad och alldeles len och mjuk i konsistensen.


8 kommentarer:

  1. Hej!

    Har läst din blogg ett bra tag men aldrig kommenterat, du gör så oerhört fina tårtor! Och är en inspirationskälla till mig!

    Det här receptet verkar fantastiskt gott! Det måste nästan testas :-)

    SvaraRadera
  2. Wow - underbar tårta! Något sådant skulle jag vilja bjuda på till midsommar.

    SvaraRadera
  3. Vackert! Det jag undrar är hur du gör för att marängstavarna skall få samma form på alla sidor?

    Tack annars för en inspirerande blogg, jag har läst den länge men inte kommit mig för att kommentera tidigare =)

    SvaraRadera
  4. Den måste jag allt ta och testa

    SvaraRadera
  5. Tack för receptet, god blev kakan! Men verkar inte riktigt rätt med mängden citronmousse, jag halverade moussen och det blev ändå rejält mycket av det.

    Men om man inte gillar den syrliga fräscha citronsmaken så är detta inte kakan för en ;)

    SvaraRadera
  6. Kristina! Kul att du tycker om min blogg och extra kul med en kommentar! :-)

    Filippa! Den passar perfekt till midsommar och extra bra är ju att man kan förbereda den på förhand så får man ta det lugnt på midsommaren! :-)

    Mia! Tack! Marängstavarna är spritsade med en stor stjärntyll och höll formen riktigt bra under gräddningen så dom ser nästan likadana ut på undersidan.

    Cupcakesfluffan! Gör det! Du lär inte bli besviken! :-)

    Linnea! Jo som jag skrev är det nog något fel på mängden citronmousse. Jag konstaterade redan innan jag började att det troligen blir alldeles för mycket men jag gjorde hela receptet i alla fall och hällde hälften i en annan form som fortfarande ligger i frysen i väntan på att bli uppäten! :-)

    SvaraRadera
  7. Jäädrar vad gott det ser ut! :)

    SvaraRadera
  8. Supergod mousse och jag gör helt enkelt två tårtor när jag ändå håller på. Tack för receptet!

    SvaraRadera