fredag 27 augusti 2010

Dallasbullar


Det svala vädret fortsätter och jag tar tillfället i akt och bakar något så gott som dagligen.
Det gäller ju att ta igen allt som jag inte bakat i sommar. ;-)
För några dagar sedan passade stortösen och jag på att baka lite Dallasbullar medan lillasyster tog en liten tupplur.
Fyllningen är ju det som gör Dallasbullarna så goda och som vanligt när jag bakar bullar vräker jag på lite för mycket fyllning vilket resulterar i att bullarna inte blir speciellt vackra, men desto godare! :-)


Dom fina formarna kommer såklart från Siluett of Sweden och passar perfekt till dom här bullarna som gärna får rejält stora.
Receptet hittade jag på Tasteline men bytte såklart ut margarinet mot äkta smör. Sååå mycket godare! :-)

Dallasbullar

Deg:
2,5 dl mjölk
25 g jäst
1 dl socker
3/4 tsk salt
1 ägg
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kardemumma
100 g smör
8-9 dl vetemjöl

Fyllning:
50 g smör
1 ägg
0,5 burk Kesella
0,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 påse Ekströms vaniljsåspulver
(1 dl hackade nötter)

Gör så här:

Deg:
Rör jäst i handvarm mjölk. Tillsätt socker, salt, ägg, vaniljsocker och kardemumma.
Tillsätt mjöl lite i taget, arbeta degen. Tillsätt i slutet mjuk/smält smör.
Låt degen jäsa ca 30 min.

Fyllning:
Rör mjukt smör med socker. Tillsätt ägg, kesella och hackade nötter. TILLSÄTT INTE vaniljsåspulver än ! !

När degen har jäst färdigt, arbeta den och kavla den till en stor rektangel. Nu kan du tillsätta vaniljsåspulver till fyllning.
Bred fyllningen jämnt till degen och rulla ihop. Skär med en vass kniv ca 25 bullar. Låt jäsa än en gång. Pensla med ägg och strö över pärlsocker.

Baka i 225° ugnstemperatur vacket guldbruna


Hoppas ni alla får en riktigt Trevlig Helg! :-)

5 kommentarer:

  1. Åh dom här måste jag prova baka!
    HAr aldrig hört talas om Dallasbullar :) Ser riktigt goooda ut!

    SvaraRadera
  2. Ojojoj... det kan man baka i denna helg!!
    så gott de ser ut ;d

    SvaraRadera
  3. Bullar är bland det godaste som finns. Jag tycker att dina bullar blev väldigt fina och de ser otroligt goda ut. Ska komma ihåg fyllningen till nästa gång jag provar nya bullfyllningar, oftast blir det kanelbullar men det är roligt att prova andra fyllningar ibland.

    SvaraRadera
  4. Vad gott det ser ut, den bullfyllningen har jag aldrig testat, låter gott så det måste jag prova på.

    SvaraRadera
  5. Åhå, dallasbullar låter som en riktig fullträff för smaklökarna. Kul att se fler annorlunda fyllningar istället för det klassiska med kanel och socker. Jag har några olika varianter på min sida bla. Hallonbulle och Blueberry/lemon..

    Fin blogg!

    SvaraRadera