måndag 5 april 2010

Tårtor till Hannes



Påskhelgen har vi tillbringat i fjällen tillsammans med mina föräldrar i deras stuga men innan vi åkte bakade jag två tårtor till ett lite speciellt tillfälle.
Det är nämligen så att en av mina kollegor har adopterat en söt liten Hannes från Thailand och i påskhelgen var det dags för dop.
Hannes bli dessutom två år om några dagar så därför firades både dop och 2-årsdag på samma dag.
Hannes mamma ville gärna att hans thailändska ursprung skulle komma fram även i tårtorna så därför valde jag att använda mycket blått, rött och vitt som är färgerna i Thailands flagga.

Jag fick fria händer med designen på tårtorna och efter lite funderande och googlande bestämde jag mig för en doptårta med ett flygplan på.
Vår äldre dotter tyckte att det var så spännande att Hannes skulle få åka flygplan hem och medan dom fortfarande var kvar i Thailand frågade hon varje dag om det var idag som Hannes skulle få flyga hem.
När dom kom hem till Finland i februari var det jättekallt och massor av snö här, så mössa och halsduk var ett måste, så givetvis blev lille Hannes på tårtan också ordentligt påklädd.

Födelsedagstårtan blev en biltårta eftersom Hannes tycker så mycket om att leka med just bilar.
Hannes mamma har sett födelsedagstårtan jag gjorde till Alfons och ville gärna ha en liknande till Hannes, så det fick det bli, fast i en lite enklare design.


Doptårtan:

Chokladbottnar

Chokladmousse
Hallon


Födelsedagstårtan:

Ljusa bottnar

Jordgubbsmousse
Vaniljmousse


Båda tårtorna är spacklade med SMBC och täckta med hemgjord sp.
Dekorationerna är modellerade i mmf.

Tårtbrickor från Siluett of Sweden

Lycka till i era fortsatta äventyr tillsammans K & H och lille Hannes!

7 kommentarer:

  1. Vilka otroligt fina tårtor du gör. Det är små konstverk :)

    SvaraRadera
  2. Åh, de är ju helt underbara båda två! =)

    SvaraRadera
  3. Så Fina tårtorna blev! Kul för dom att få hem en egen liten pojk, kan tänka mig att det var spännande att flyga så långt :)

    Har du målat flaggans färger eller hur har du gjort den? :)

    SvaraRadera
  4. Tack, tack! :-)

    Tina!
    Flaggan är nog inte ätbar utan en pappersflagga, som jag printat ut! :-)

    SvaraRadera