tisdag 16 november 2010

Chocolate Crinkles


Dom här kakorna bakade jag och töserna förra veckan när vi skulle hälsa på våra kära vänner som fått en liten son för några veckor sedan.
Chocolate Crinkles som dom heter har jag länge tänkt testa eftersom jag har ett vagt minne av att ha ätit såna någon gång under mitt år i USA och tyckt att dom varit goda.

Dom är lite som en blandning av en brownie och en kaka och även om det stod i receptet att dom är godast att äta samma dag så tyckte jag nästan att dom blev bättre av att stå en dag.
Det speciella med dom är att man innan man gräddar kakorna rullar dom i florsocker.
När dom sedan gräddas spricker dom och får sånt här fint mönster.

Medan kakorna gräddades pysslade vi ihop en liten ask och konstaterade att det skulle se mycket finare ut att sätta kakorna i formar och valet föll på Bakelseformarna jag fick från Euracon.
Dom passade perfekt och nästa gång kommer jag att baka kakorna direkt i dom.

Resultatet blev nästan som en pralinask och eftersom vi skulle ge bort den i present slog vi till sist in den i lite cellofan och knöt ett rött snöre runt.

Receptet kommer från Joyofbaking så jag översatte det till svenska och gjorde några små ändringar.


Chocolate Crinkles


55 gram smör
225 gram mörk choklad
100 gram strösöcker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
195 gram vetemjöl
1/4 tsk salt
1/2 tsk bakpulver

Topping:

100 gram siktat florsocker

*******

Smält smör och choklad i vattenbad och låt svalna.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker, vitt och fluffigt.
Rör ner chokladsmeten.
Blanda vetemjöl, salt och bakpulver i en skild skål och rör sedan ner i smeten. Rör bara så mycket att det blandas till en jämn smet.
Sätt plastfolie över skålen och ställ i kylen 3-4 timmar eller över natten.

Forma den kylda smeten till bollar och vänd dom i florsockret.
Se till att dom är helt täckta i florsockret och att inget av smeten syns.
Rada ut dom på plåtar med ca. 5 cm´s mellanrum och grädda sedan i 8-10 minuter i 170 grader.
Kakorna ska vara mjuka i mitten när man tar ut dom ur ugnen. Annars blir dom för hårda när dom kallnar.


5 kommentarer:

  1. Gud vad fina. De vattnas i munnen. Super att de är ingedienser som man vanligtvis har hemma. Detta MÅSTE testas- :)

    SvaraRadera
  2. Åh, vad fina! De ser verkligen spännande ut. Ska bli roligt att testa!

    SvaraRadera
  3. Vad fina! Goda låter de dessutom :)

    SvaraRadera
  4. Ja, det där är ju goda kakor! Gjorde såna ifjol till julen och jag som inte är så jätteförtjust i småkakor åt nog snällt. :-) Måste vara chokladen som gör det. ;-)

    SvaraRadera
  5. Nu har jag bakat dessa kakor och de blev såå goda! Måste ju också smaka en, som blev till två, tre och fyra :D

    SvaraRadera