onsdag 23 februari 2011

Lejoncupcakes

Som ni kanske har märkt är det lite glest mellan inläggen för tillfället men jag har lite fullt upp med jobb för tillfället så tyvärr hinner jag inte baka så mycket.
Tänker i alla fall dela med mig av Lejoncupcaksen som jag bakade till Neas kalas.
Nea älskar morotscupcakes så därför blev det just såna bakade enligt Leilas recept som jag använt tidigare till bl.a. dom här.

Lejondekorationerna gjorde jag i mmf och lät dom sedan torka några dagar så var det bara att placera dom på cupcaksen efter att jag brett på frostingen.


Carrot ginger walnut cupcakes

ca 12 cupcakes

3 ekologiska ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 nypa salt
1½ tsk malen kanel
1 tsk kardemumma
2 tsk malen ingefära
1½ dl solrosolja
4½ dl rårivna morötter

(100g valnötter)

Cream cheese lime frosting

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av 1 lime
100 gram Philadelphiaost

valnötter till garnering

1. Sätt ugnen på 175grader
2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt
3. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner
i äggsmeten
4. Tillsätt solrosolja, rårivna morötter och
mycket grovt hackade valnötter
5. Placera ut pappersformar i en muffinsform
och fyll formarna tll 2/3 med smet
6. Grädda i mitten av ugnen i 12-15 min, låt svalna.

Frosting
1. Rör smör, florsocker, vaniljssocker, rivet limeskal
och philadelphiaost krämigt.
2. Bred frostingen över cupcakesen och garnera med valnöt.

11 kommentarer:

  1. Nä inte lätt att hinna me jobb hem barn bakning och blogga.. Muffinsarna är bara för söta. De e sä gott med morotsmuffins. Måste hinna me att göra de nån dag :-) Ha de så bra!

    SvaraRadera
  2. Jätte snygga och säkert jätte goda!

    SvaraRadera
  3. Lejonen är jättesöta! Och morotscupcakes hör ju till de godaste (bortsett från choklad då :-)).

    SvaraRadera
  4. Vilka fina och läckra bitar. Jag som är godis och kaktokig Hi Hi ! Ha en fin dag nu !

    SvaraRadera
  5. Vilka söta lejoncupcakes. Det var länge sen jag bakade morotscupcake, det är ju vansinnigt gott.

    SvaraRadera
  6. Jättesöta cupcakes, receptet låter väldigt gott!

    SvaraRadera
  7. Jättesöta lejon! Det lät väldigt gott också!

    SvaraRadera
  8. Nääää va söta- Önskar att jag också kunde dekorera så där.

    SvaraRadera
  9. Åh, jag vill också vara så duktig som du är med sp! Dina kakor är så söta och dina tårtor helt fantastiska!

    SvaraRadera